Jouw eigen e-book maken is supersimpel

Wanneer je een eigen bedrijf hebt ben je nooit klaar. Er is altijd wat te doen. Toen ik nog in loondienst werkte was de vrijmibo een aangenaam eind van de week. Om nog eens te babbelen over afgelopen week en vooral te zuchten over wat er de komende week aan zit te komen. Nu is het vooral een aangenaam moment in de week, wanneer het mij uitkomt. Die borrel kan namelijk op elk moment. Met een kop koffie, thee, chocola en soms een wijntje bedenk ik me waar ik me de komende tijd op ga richten. Regelmatig nodig ik collega-ondernemers uit voor die ‘borrel’.

Blijven liggen

In die gesprekken merk ik dat er vaak dezelfde zaken bij die collega’s zijn blijven liggen. Zaken die ‘goed aangepakt moeten worden’ en hen als een mega opdracht blijven achtervolgen. De kwartaalaangifte bijvoorbeeld: voelt voor menig ondernemer groots aan. Of het aanmaken van een Facebook-advertentie. Het lijkt hopeloos ingewikkeld en wat ‘als ik iets fout doe?’. In werkelijkheid valt het meestal reuze mee.

Mooi aanbod

Zo kwam ik er ook achter dat veel ondernemers een e-book willen hebben. Om gratis weg te geven in ruil voor een e-mailadres. Waarmee ze hun potentiële klanten in de toekomst kunnen benaderen met een mooi aanbod.

Waarde toevoegen

Ik ken ze wel die e-books. Als het goed is, is zo’n e-book een klein kadootje. Er staat waardevolle informatie in waar ik ook echt wat aan heb. Wanneer dit op een mooie digitaal vormgegeven manier gebeurt, die past bij het bedrijf, dan klopt het. En dan heb ik vertrouwen dat dit bedrijf doet wat het belooft. Ik word niet direct klant, maar heb wel de waarde onthouden. Wanneer mijn probleem dan zichtbaar wordt of echt opgelost moet worden, dan herinner ik me meestal wel dat e-book dat daarover ging. Dan is de gang naar het bedrijf ook snel gemaakt.

Goed aanpakken zo’n e-book

Een e-book is van de orde ‘moet goed aangepakt worden’. De inhoud lijkt wellicht moeilijk, maar is het niet. Het gaat namelijk over iets wat jij al dagelijks doet en zo uit je mouw schut. Misschien vind je het lastig om op te schrijven? Spreek dan eens in (met de dictafoonfunctie op je telefoon) wat je jouw klanten te bieden hebt, hoe je dat doet en welk resultaat ze mogen verwachten. Of vraag eens aan je klanten wat je voor hen betekent.

Fatsoenlijk vormgeven, volgens jouw huisstijl lijkt ook ingewikkeld. Dat is het ook, wanneer dat niet iets is dat je dagelijks doet. Net als teksten schrijven, die lekker lezen.

Heb je daar hulp bij nodig? Deze twee pijlers van het e-book, zowel het professioneel vormgeven als het lekker lezende, kun je aan me uitbesteden. Zodat het een professioneel geheel wordt, dat vertrouwen geeft. Zodat je deze ‘goed aan te pakken klus’ voor de volgende vrijmibo gedaan hebt. Kun jij in de hangmat. En jouw klant ook om lekker in het zonnetje jouw cadeau te lezen.