Weet jij waar Abraham de mosterd haalt?

Zaakassistent soorten virtual assistants
Afgelopen week kwam de volgende oproep voorbij in de virtual-assistant Facebook-groep:

“Voor een klant van mij ben ik op zoek naar een virtual assistant die kennis heeft van Kajabi, Zapier, PayPro, Convertkit en Google Drive.

Wie o wie kan haar op kort termijn al uit de brand helpen?”

Incompetentie-kriebel

Mijn hart ging wat harder slaan en ik kreeg er wat vlekken van in mijn nek. Ik las de tekst nog eens.

Ja, ik had de oproep goed begrepen. Alleen, ik had nog nooit gehoord van Kajabi, Zapier, PayPro en Convertkit. Misschien was ik wel per abuis toegelaten tot deze groep. De vlekken waren het gevolg van een ‘incompetentie-kriebel’ die vanuit mijn buik omhoog was gekropen.

Duiveltje

Heb jij dat ook? Dat duiveltje op je rechterschouder dat ineens heel hard in je oor schreeuwt dat je beter iets anders kunt gaan doen? Dat je ver achterloopt op collega-ondernemers en dat je blijkbaar ergens iets hebt laten liggen. Béng, ineens val je door de mand. Om dan even later dat duiveltje van je schouder te vegen. Natuurlijk kun je niet alles of kun je niet alles weten. Je hebt andere kwaliteiten en je focus ligt ergens anders. Weg vlekken.

Het bracht mij even terug naar de vraag die mensen me vaak stellen.

“Wat is dat dan een ‘virtual assistant’?”

Door mijn incompetentie-kriebel’ werd ik me er weer van bewust dat ik daar blijkbaar zelf ook een beroepsbeeld van heb: de alleskunner. En dat is een misverstand.

Twee soorten

Er zijn grofweg twee soorten virtual assistants.

Een groep specificeert zich. In bijvoorbeeld online communicatie, plannen en organiseren van evenementen, het maken van videoproducties of is een rots in de branding bij het opzetten van salesfunnels. Zij hebben enorm veel verstand van één onderdeel dat nodig is voor je bedrijf.

Een andere groep va’s is generalist. Zij zijn breed inzetbaar en zijn daarnaast vooral ‘verbinders’ en snappen hoe je bedrijf werkt en wat het nodig heeft. Ze weten daarom waar Abraham de mosterd haalt.

Daar ben ik er één van.

Generalist

Wij hebben veel kennis op verschillende onderdelen die nodig zijn om een bedrijf draaiende te houden. Het inzetten van social media, doen van de boekhouding, planning en organisatie van agenda’s of evenementen. We beschikken over vaardigheden in het werken met allerlei programma’s: Excel, WordPress, WooCommerce, InDesign, Moneybird, PerfectView, MailChimp, et cetera.

Specialist

Een specialist zet je als ondernemer in als de generalist er niet meer uitkomt of wanneer voor jouw doel specialistische kennis nodig is. De generalist weet wanneer en welke specialisten in te schakelen. En soms is een generalist door eigen nieuwsgierigheid en ervaring ook een beetje specialist geworden. Ikzelf heb bijvoorbeeld zoveel plezier in het werken met InDesign, waaronder het opmaken van e-books, dat ik deze kennis inmiddels ook aan mijn klanten kan overdragen.

Sparren en adviseren

Via mijn expert-collega’s houd ik mijn kennis actueel. Ik hoef niet van alles alle ins en outs te weten. Maar ik wil wél graag weten wat er te koop is en waarvoor ik bepaalde zaken kan inzetten. Daarvoor volg ik regelmatig trainingen of workshops. Zo kan ik sparren met mijn klanten en hen adviseren. Samen onderzoeken we dan of het toepasbaar is voor bepaalde vraagstukken in het bedrijf. Vandaar mijn rode vlekken bij maar liefst vier systemen waar ik nog nooit van gehoord had.

Kajabi, Zapier, Paypro en Convertkit…

Kajabi is een en ‘alles-in-één-oplossing’ voor membership sites en online trainingen. Convertkit is voor e-mail marketing. Zapier is net zoiets als IFTTT (If This Then That), je kunt allerlei diensten aan elkaar koppelen. PayPro helpt het online betalen makkelijker maken. Dat verduidelijkt de zaak. Vind je niet? Voor mij inmiddels wel.

Ben je nieuwsgierig of we samen een oplossing kunnen bedenken voor zaken die jij tegenkomt binnen je bedrijf? Bel gerust om daar eens over te sparren.