Zonder ‘artificial intelligence’ red je het niet meer
Op het hoofdpodium deed Rik Vera er nog een schepje bovenop. De Belg hamert erop dat we er bewust van moeten zijn hoe sterk de wereld aan het veranderen is. Digitalisering gaat snel en gaat nog weer sneller veranderen. Wist je trouwens dat het Internet volgend jaar 25 jaar bestaat? Ongelooflijk hé? De boodschap is dat we technologie én de klant met warmte moeten omarmen. Er is niets om bang voor te zijn. Mind his words: Big data, robotisering en artificial intelligence zullen in korte termijn ook in jouw organisatie niet meer weg te denken (moeten) zijn. Hiermee geef je ‘extreme klantgerichtheid’ ook in jouw bedrijf vorm.
Pff, ja zal best, maar hoe dan? Eerst maar eens koffie.
Die extreme klantgerichtheid houdt me bezig. Stel dat dit ervoor zorgt dat systemen en processen ondergeschikt gaan worden aan mensen? Stel dat al die technologie ons als mens met al onze behoeften, wensen en verlangens, mogelijkheden en onmogelijkheden kan ontstressen? Stel dat we daardoor nooit meer in de file hoeven staan? Stel dat een inclusieve samenleving geen hype meer is, maar een vanzelfsprekendheid? Dat we in een steeds schonere wereld gaan leven. Dat er voldoende water is. Dat ieder mens zijn talenten kan inzetten omdat ieder kind kan leren op de manier die bij hem past.
Het hoe dan is lastig te beantwoorden voor een ondernemer zoals ik die met beide benen in de aardse klei het graag ook een beetje praktisch houdt.
Je moet even reageren: Snap je het nog?
Erik Schreder neemt ons mee in het brein. Hij kan helder uitleggen dat een beetje stress niet zo erg is, maar wat als we te lang onder stress staan? Het leren van nieuwe dingen en ons geheugen gaan sterk achteruit door chronische stress. Ook houden we dan graag vast aan wat ons bekend en vertrouwd is. Voor een ondernemer funest natuurlijk, gezien de boodschap van de voorgaande sprekers.
En dan nu concreet: elke dag één fan
Ik heb nu de neiging een mooi praatje te houden over wat de Zaakassistent voor jou kan betekenen om die stress voor te zijn. Dat zal ik niet doen. Ook ik zoek manieren om ‘extreem klantgericht’ te zijn. En dat is alleen mogelijk als ik volgens Jos Burgers elke dag van een klant een fan maak. Dan moet je dus weten dat klanten niet zitten te wachten op verkooppraatjes. Zij zitten erop te wachten dat ik hun verwachtingen overtref. In dit filmpje wat voorbeelden. Daar ga ik eens even goed over nadenken.
Bewezen is overigens dat je tot de beste ideeën komt wanneer je dagelijks een uur uit het raam staart. Potje schaken of een wandelingetje maken mag ook.