Hoe een eenvoudige vraag tot een boek leidt…

Het klonk oprecht. Even schrok ik. Het zou toch niet? Ik was vast niet de enige die te maken kreeg met een verliefde klant. Ik had haar appjes wel gezien afgelopen week op Corsica. Dat het lekker ging. Dat haar workshop al vol zat. Een berichtje over een Facebook Ad. Of ik het naar mijn zin had? Wanneer ik weer terug was. Nu was ik net een paar dagen thuis en hing ze al aan de telefoon. ‘Ik heb je gemist’, zei ze.

Klant bleek een week lang op haar lip gebeten te hebben. Ze had zich voorgenomen mij niet ‘lastig te vallen’ met ‘zaken’. Nu kwam het hoge woord eruit. ‘Ik ga een boek schrijven en jij moet me helpen met het organiseren van de verkoop.’

Vlak voor mijn vakantie hadden we met elkaar gesproken. Ze was onrustig en hopte van het ene idee naar het andere. Ze wilde overal aandacht voor. Geen punt, maar ook een signaal. Op de vraag of ze wist waar ze op af aan het koersen was, bleef het stil.

Andere invalshoek: ‘Wat zou je wel eens willen doen, maar heb je nog niet gedaan?’ Ze wilde erg graag haar visie delen op een groot congres. Gedreven mens. De manier waarop ze dat wilde bereiken klonk mij echter niet concreet genoeg. Iets met netwerken en de juiste mensen ontmoeten. Het klopte niet met hoe ik haar ken. Er stroomde helemaal niks om het maar eens zo te zeggen. We zouden er na mijn vakantie op terug komen.

En dat deden we. Het werd geen congres, maar een boek! Ze klonk enthousiast, bijna verliefd. Dat boek gaat er komen. Het is haar opstap naar dat podium. En de marketing ervan? Die doen we samen.

Ik help jou graag met het werk in je bedrijf en het werken aan je bedrijf. Ik drink graag een kop koffie met je om eens te horen op welke manier jij de volgende stap gaat zetten.