Eigen webteksten schrijven is best lastig
Maar dat viel tegen. Omdat schrijven over jezelf en je eigen diensten een stuk lastiger is dan schrijven voor een ander. Je verzandt veel te snel in een soort strategisch denkproces in plaats van een sappig en leesbaar verhaal. Dus, de oplossing, uiteraard: uitbesteden! Gelukkig was daar Petra, van Tekst en de Rest. Die had wel tijd en zin om het voor mij op te pakken. Ik wist al dat ze goed was in het schrijven van teksten en dat haar stijl past bij mijn schrijfwijze. Lees maar eens een blog van haar. Doet ze goed!
Dus ik heb samen met Petra mooie websiteteksten geschreven, en daar was ik blij mee natuurlijk. Maar er was nog iets opvallends anders positief aan Petra: ze houdt zich aan ‘het tien procent momentje…’
Tien procent momentje?
Kort gezegd betekent het dat je 90% sneller reageert dan jouw klant verwacht. En dat betekent echt niet dat je 90% harder moet werken. Van Petra kreeg ik bijvoorbeeld een dag na ons gesprek een mailtje met informatie over wanneer ze aan mijn opdracht zou beginnen. Fijn! Ik weet waar ik aan toe ben.
Stel, je hebt in een gesprek met jouw klant afgesproken dat je over een week een offerte uitbrengt. Jouw klant verwácht dan een e-mail over een week met een keurige offerte. Tuurlijk, doen we! Maar hoe fijn is het om de dag na het verkoopgesprek even een mail te sturen aan de klant waarin je nog even de gemaakte afspraken op een rij zet en waarin je misschien al een denkrichting aanbiedt. Grote kans dat er een interessante discussie ontstaat die jij dan weer als input kunt gebruiken voor de offerte, dikke winst dus: de klant is geïnformeerd en geactiveerd, jij hebt meer input voor je offerte.
Kortom, tip 1: verras jouw klant!
Communicatietip 2: houd je aan de afspraken
Hoe simpel en logisch dit ook lijkt: je kunt je écht onderscheiden door je gewoon aan afspraken te houden.
Beloofd om vrijdag op te leveren? Doe dat dan ook! Of anders: informeer. Bel even of mail even met uitleg waarom iets niet gaat lukken. Wat ja: vrijdag ís gewoon vrijdag, niet zaterdag en ook niet maandag. Maar oei, wat gaat dit vaak mis!Reporting is not an obligation, but a chance to influence!
Geen strakke afspraak gemaakt? Monitor dan de verwachting van de ander en speel daar op in. Jouw klant heeft echt wel een verwachting over hoe lang iets mag duren, dus ga je dat niet halen:
Informeer jouw klant!
Tip 3: wees zichtbaar
Stel jezelf elke week de vraag in hoeverre jij zichtbaar bent geweest voor jouw klant. Waak ervoor dat je achter de schermen keihard aan het werk bent, maar dat jouw klant zich moet afvragen wat je aan het doen bent. Als jij ervoor zorgt dat je zichtbaar bent en laat zien welke stappen jij in het proces hebt ondernomen, dan heb je alle kans dat je feedback krijgt. Zo kan jouw klant invloed uitoefenen op het proces en dat kun jij weer gebruiken om je resultaat aan te scherpen.
Laat jouw acties zien!
Petra hield zich aan deze afspraken en het maakte dat ik extra blij was met het geleverde werk. Natuurlijk is het eindproduct belangrijk, maar een fijn proces óók!
‘Working hard’ is prima, ‘working smart’ is beter!
Leuk om te horen of jij nog tips hebt om de communicatie met de klant te verbeteren. Wat zijn jouw smart-tips?